Társadalmi hasznosságú befektetés Magyarországon?

A Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete megszervezte első Nyílt Workshopját.

Az egyesület célja, hogy a magyarországi és régióbeli pénzügyi és szakmai befektetőket felhívja a társadalmi, környezeti haszon, hasznosság megvalósítására befektetéseik során- a pénzügyi profit elérése mellett.

A program kerekasztal beszélgetéssel kezdődött, ahol befektető- vállalkozó párosok mutatkoztak be, majd szekció beszélgetésekkel folytatódott a workshop.

Befektetők és társadalmi vállalkozások meséltek arról, hogyan lesz valakiből társadalmi vállalkozó és hogyan zajlik egy társadalmi hasznosságú befektetés.

“Abban más egy társadalmi vállalkozás, hogy a hatást minden nap érzi az alapító, a dolgozó, minden érintett.” – Váczi Rozi, matyodesign.

A matyodesignt Váczi Rozi, alapító-ügyvezető képviselte. Ők a matyo kultúra ujjátélesztését tűzték ki maguk elé célként úgy, hogy eközben a kultúrát művelő asszonyoknak munkalehetőséget, megélhetést biztosítsanak. 6 éve alakult az ötlet, akkor nem tudták magukról, hogy ők társadalmi vállalkozók. A NESsT  4 éve inkubálja a céget, mely pénzügyi és folyamatos szakmai támogatást jelent számukra. Mára a matyodesign 24 asszonyt juttat rendszeres jövedelemhez, az elmúlt 4 évben 150%-kal nőtt az árbevétele, és megháromszorozta viszonteladói számát. Kész a befektetésre, megfelel mind a négy alapelvnek, melyet befektetéseitől a NESsT elvár.

Hogy mik ezek? Horváth Anna, a NESsT ügyvezető igazgatója ismertette a kiválasztási kritériumokat.

  1. Legyen társadalmi hatás!
  2. Az üzlet már működjön, legyen értékesítés.
  3. A menedzsmentnek legye múltja és víziója.
  4. A társadalmi vállalkozó képes legyen a NESsT-től kapott tudást a vállalkozás sikerébe forgatni.

Az ERSTE good.bee befektetése a Szimbiózis Alapítvány.  Az Alapítvány azt a célt tűzte ki maga elé, hogy segítse a fogyatékossággal élők társadalomba való integrálódását, támogassa az ehhez elengedhetetlen társadalmi szemléletváltozást.

A PBG FMC – Traction Tribe befektetése a Gubbio egy olyan alkalmazást fejleszt, ami vizuális elemek megjelenítésével segíti, hogy az autizmussal élő gyermekek megértsék szüleik üzeneteit. Az innovációnak köszönhetően a gyerekek biztonságban érzik magukat és folyamatos a sikerélmény. Károlyi Antal, a Traction Tribe partnere hangsúlyozta, hogy ez a befektetés teljes mértékben megállja a helyét a tisztán forprofit vállalkozások között, és ráadásul a társadalmi haszna is kiemelkedő. Ők a csapatot, a piacot és a terméket vizsgálták, amikor döntöttek a befektetésről.

A befektetők és társadalmi vállalkozók abban egyetértettek, hogy a sikeres működéshez elengedhetetlen, hogy harmóniában éljenek szoros és kevésbé szoros környezetükkel,ennek pedig egy jó módját jelentik a társadalmi vállalkozások, a kultúra és gondolkodásmód pedig – ami mindezt támogatni tudja-, változóban van.

A kerekasztal beszélgetést Nikolaus Spieckermann Hutter előadása követte.Témája az impact economy, vagyis a társadalmi hatású gazdaság volt. Nikolaus a következő képen definiálta a vállalkozást:

“A vállalkozás egy gondolkodásmód, miszerint előnyt tudunk kovácsolni a bizonytalanságból.” 

Ezt teszi egy társadalmi vállalkozó is. Lehetőségeket teremt egy bizonytalan, kihívásokkal teli piacon. Az előadó szerint a boldogság nem egyenlő az élvezetekkel, hanem a célok és azok teljesítése teszi boldoggá az embert. Így valóban nagy szükség van olyan vállalkozásokra, melyek jó célokat tűznek ki maguk elé és napról napra azokért küzdenek.

Nikolaus_Hutter.jpg

Az előadás után a résztvevők motiváltan és felcsigázva érkeztek a szekcióbeszélgetésekre, ahol 4 témára bontva folytatódott a konferencia:  befektetések,  inkubátorok/akcelerátorok, befektetők és pro bono network kiépítése címszavakkal indultak a beszélgetések.

A befektetések szekciót Aranyosi Imre, Napra Forgó Nonprofit Kft. ügyvezetője vezette. A résztvevők először is brainstrominggal kezdték arról, hogy első körben mit mérlegel egy befektető. A lista a következőkből áll:

  • Hogy áll össze a csapat? Hitelesek-e?
  • Milyen a kockázat mértéke?
  • Mekkora a hozam?
  • Piacképes-e az ötlet?

És mit fektetnek be a társadalmi hasznosságú befektetők? Először is időt, tudást, szakértelmet és tőkét. Abban egyetértettek, hogy a forprofit is lehet társadalmilag hasznos, valamint a csapat hitelessége elengedhetetlen ahhoz, hogy egy befektetés létrejöjjön.

Az inkubátor/akcelerátor szekcióban az Impact Acceleratortól Gönczi Dániel volt a csoportvezető, akiknek most indul az első féléves programjuk azzal a céllal, hogy a társadalmi vállalkozásokat befektetésre alkalmas szintre hozzák. . A társadalmi vállalkozásokat támogató, inkubáló szervezetek száma egyre nő, ami mindenképpen pozitív visszacsatolás a szemléletformálódást tekintve.

A befektetők szekciót Károlyi Antal, a THBE képviselője vezette. A résztvevők arra jutottak, hogy a társadalmi vállalkozások körében a legjellemzőbb szektor a magas minőségű kézműves termékek iparága, ami sokféle hátrányos helyzetű csoport kompetenciájának megfelel. Emellett szintén jelen van a gasztronómia, ami jól működő modell a hátrányos helyzetű csoportok és a többségi társadalom közötti folyamatos fizikai kapcsolat kialakítására . Jellemzőek még a technológiai vállalkozások, amelyek  általában a fogyatékossággal élők inklúzióját célozzák. Még új, de jelentős potenciállal rendelkező terület  a turizmus, például  a szegregált, de természeti értékekkel rendelkező települések esetében.

Felmerült, hogy a klasszikus tulajdonrészt jelentő befektetés helyett a társadalmi vállalkozások esetében a hitel megfelelőbb eszköz lehet,  mivel  a befektetőnek nem kell feltétlenül a tulajdonosként nyomást gyakorolnia.

A pro bono network szekciója a tapasztalatmegosztásról szólt. Mi az egyén motivációja a csatlakozásra? Elsősorban a személyes elköteleződés mellett voksoltak a résztvevők és véleményük szerint ezt követi a pro bono tapasztalat fontosságának erősödése.

Szekciobeszelgetes.jpg

A THBE első nyílt workshopja előremutató példa volt arra, hogy a szemléletmód, társadalmi célokhoz, haszonhoz való hozzáállás változóban van itthon és egyre többen küzdenek azért, hogy tudatosan, a társadalmi jólétet elősegítve működjön gazdaságunk.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s