Szabályozási környezet

Magyarországon nincs kifejezetten a társadalmi vállalkozások számára alkotott jogi forma vagy státusz. A társadalmi vállalkozások sokféle jogi formát ölthetnek, azok minden előnyével és hátrányával. Ez egy színes palettát eredményez, ami jótékonyan hat a szektor további fejlődésére, hiszen tered enged az innovációnak és a kísérletezésnek. A legfontosabb vonatkozó törvények a következők:

  • A Polgári Törvénykönyv definiálja az alapítványt és az egyesületet,
  • A 2012. január 1-jétől hatályos Civil Törvény (Egyesülési jogról, közhasznú jogállásról szóló törvény) további rendelkezéseket tartalmaz a civil szervezetekre, azon belül is a számunkra fontos egyesületek és alapítványok működésére vonatkozóan.
  • A gazdasági társaságokról rendelkező törvény szabályozza a nonprofit gazdasági társaságok működését,
  • A szociális szövetkezetek működéséről pedig a szövetkezetekről szóló törvény
  • A nonprofit szervezetek adózási kötelezettségeit a különböző adótörvények tartalmazzák.

A magyar törvények lehetővé teszik, hogy a nonprofit szervezetek gazdasági- vállalkozási tevékenységet folytassanak, de csupán kiegészítő jelleggel és csupán addig, amíg az a szervezet eredeti célját nem veszélyezteti. A civil szervezetek gazdálkodására vonatkozó szabályozás megengedő, ugyanakkor vannak akadályok, amelyek nehezítik a megvalósítást, például az adózási vagy munkajogi oldalon. A társadalmi vállalkozásokra nem vonatkoznak diszkriminatív adószabályok, de különösebb kedvezmények sem, hacsak nem rendelkeznek valamilyen speciális státusszal, például közhasznúsággal. A nonprofit formában működő társadalmi vállalkozásoknak nem kell társasági adót fizetni, ha cél szerinti tevékenységbe sorolható a vállalkozási tevékenységük.

A gazdasági társaságokra semmilyen kedvezmény nem vonatkozik, hiába van társadalmi céljuk és hasznuk is. Ezért ezt a formát kevesen választják a kezdetekkor, inkább az jellemző, hogy a gazdasági társaságként létrehozott és működő vállalkozások “ráböbbennek”, hogy ők valójában társadalmi vállalkozások. Részben az ilyen típusú öndefiníciós problémák miatt igen nehéz meghatározni a társadalmi vállalkozások jelenlegi számát Magyarországon.

Ami a nonprofit gazdasági társaságot illeti: üzletszerű gazdasági tevékenységet csak kiegészítő jelleggel folytathat, a gazdasági társaság tevékenységéből származó nyereség a tagok (részvényesek) között nem osztható fel, az a gazdasági társaság vagyonát gyarapítja. A kiegészítő jelleg egy furcsa, korlátozó kitétel, hiszen gátolja a társaság és ezen keresztül a társadalmi hatás növekedését, és arra kényszeríti a nonprofit társaságot, hogy “cél szerinti tevékenységbe” bujtassa a gazdasági tevékenységét, vagy  mindig legyen jelentős nem árbevétel jellegű bevétele. A társadalmi vállalkozásoknál ez sajnos vezethet az erőforrások szétforgácsolódásához, amennyiben a menedzsmentnek folyamatosan feladata a hagyományos forrásszervezés is. A magyarázat nyilván abban keresendő, hogy a ma hazánkban működő nonprofit gazdasági társaságok zöme ténylegesen a korábbi közhasznú társaságok jogutódja, és ilyen módon legtöbbjük nem független az állami szektortól és nem piacorientált módon működik.

Az újonnan alakuló szerveződések számára is nyitott a nonprofit gt. mint jogi forma, és a társadalmi vállalkozások szempontjából fontos alternatíva lehet. Ez akkor igaz, ha a társadalmi vállalkozás főként adományból és állami támogatásból kívánja finanszírozni magát (lásd előző bekezdés), illetve ha olyan tulajdonosokat és befektetőket képes találni, akik az esetlegesen képződő üzleti haszon visszaforgatásában érdekeltek a társadalmi hasznosság reményében, és nem céljuk a nyereség felvétele. A nonprofit gt. forma ilyen szempontból egyfajta gátat is jelent a piacról tőkét bevonni kívánó társadalmi vállalkozás számára, hiszen leszűkíti a rendelkezésére álló befektetők körét. Több társadalmi vállalkozás éppen ezért inkább gazdasági társaság alapítása mellett dönt, és társadalmi céljait és elkötelezettségét más módon, például társasági szerződésében rögzíti.

Forrás és további információ: A társadalmi vállalkozások ökoszisztémája

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s