Mit takar a társadalmi vállalkozás kifejezés?

A társadalmi vállalkozás egy olyan önfinanszírozási stratégia, melyet fenntartható bevételi források létrehozása és a szervezeti küldetés jelentős mértékű megerősítése érdekében alkalmaznak nonprofit szervezetek.

Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy nonprofit szervezet annak érdekében, hogy küldetéséhez illeszkedő programjaihoz pénzügyi forrást biztosítson, valamilyen üzleti tevékenységbe kezd. Amellett, hogy ez elősegíti a szervezet pénzügyi fenntarthatóságát, és csökkenti az akár az állami/EU-s támogatásoktól való függőségből eredő kiszolgáltatottságot, gyakran a szervezet eredeti küldetésének megvalósulásához is hozzájárul (például foglalkoztatás révén).

Társadalmi vállalkozásra példaként hozható a szekszárdi Kék Madár Alapítvány által működtetett Ízlelő étterem, mely magas színvonalú szolgáltatásai révén az Alapítvány számára plusz forrásokat, míg a hallássérült és mozgáskorlátozott kedvezményezettek számára munkalehetőséget teremt.

Másik példa a hajdúböszörményi Zöld Kör Egyesület vállalkozása, akik ingyenes hulladékgyűjtési szolgáltatást kínálnak olyan háztartások és vállalatok részére, akik a használt papírt amúgy kidobnák vagy elégetnék. A társadalmi vállalkozás tevékenységei közé tartozik a gyűjtés, a szállítás, és a papírhulladék továbbértékesítése újrahasznosításra, melyek révén a Zöld Kör a közvetlen küldetésbeli hasznon túl további pénzügyi forrásokat is teremt társadalmi céljainak megvalósításához.

Reklámok